vineri, 10 august 2012

Trompeta îngerului

Postare înscrisa la Happy Weekend - Elly Weiss

Par servetele din catifea de matase, înfoiate, strânse sul si atârnate pe cregile unui copacel. Au culori delicate, alb-galbui, roz, frez sau oranj. Parfumul lor suav se accentueaza la apusul soarelui. Floarea nu traieste decât doua zile, dar din fericire apar zilnic altele, de la sfârsitul lunii iunie si pâna la primul înghet.
Aceasta planta este originara din Muntii Anzi, în America de Sud, unde creste salbatic de la malul oceanului si pâna pe crestele muntilor, la 3000m. altitudine. Planta poate avea dimensiunea unei tufe sau a unui copac de 2-5 metri înaltime.
Este denumita Trompeta îngerilor sau Brugmansia - dupa numele botanistului olandez Sebald Justinus Brugmans (1763-1819). Datorita conţinutului ridicat de alcaloizi atât în tulpina, frunze cât si în flori, planta este categorisita la otravitoare. Povestea plantei se pierde în negura timpurilor si este legata de legendele triburilor indigene. Spre exemplu în tribul Chibcha se spune ca la moartea unui razboinic, femeile si sclavii îsi însoteau Mai-marele în groapa, la fel ca si în cazul înmormântarilor faraonilor din Egiptul antic. Pentru a le anihila instinctul de supravietuire, sortitilor la îngropat de vii li se administra un preparat cu extract din Brugmansia, provocându-le astfel un fel de delir. Tribul Huilliche folosea un preparat al acestei plante cu scop educativ - pentru a pedepsi/potoli copiii superactivi. Tribul Jiváro dimpotriva, avea credinta ca aceasta planta atrage îngerul-pazitor Arutam, care îi va feri de morti violente si nenaturale. Administrau extractul ca pe un vaccin, provocând initial nou-nascutilor o intoxicatie.
Bineînteles ca cele doua flori ale mele sunt ornamentale si nicidecum periculoase. Hibridul pus în vânzare în tarile europene este o planta de terasa, sensibila la înghet. Pe perioada lunilor cu "r" ghivecele sunt stocate în sera, când îsi pierd mare parte din frunze. În primavara le taiem crengile si imediat ce le scoatem pe terasa, încep sa le apara mladite si frunze proaspete.
Sunt deosebit de decorative si parfumul lor deosebit de delicat. Este o placere sa le ai în preajma!

Va doresc un sfârsit de saptamâna minunat!

30 de comentarii:

  1. Nu am vazut niciodata flori asa mari!
    Fotografia din stanga-jos e vis sau realitate? Superba!
    Zi faina sa ai!

    RăspundețiȘtergere
  2. Ai strâns o colecţie foarte frumoasă de flori. Mulţumesc pentru că ai scos-o la vedere.

    RăspundețiȘtergere
  3. Foarte frumoase! Mi-a plăcut chestia cu extractul pentru copiii hiperactivi!

    RăspundețiȘtergere
  4. Beautiful flowers, I like to admire such views. I am greeting

    RăspundețiȘtergere
  5. Frumoase si delicate flori. Am adus de la mama din Romania trei plante, florile sun albe si miros a vanilie. Azi par un pic ofilite sper sa ajung sa le pantez in ghiveci. M-as interesa daca se poate sa primesc seminte...... de la cele colorate, daca se poate. Danke!

    RăspundețiȘtergere
  6. Sunt fantastice!
    Deseori afirm ca nu mai sunt multe care sa ma mire, dar trebuie sa scap de acest "tic verbal" deoarece... mint! :) Natura va reusi mereu sa ma surprinda si sa ma lase cu gura cascata - de mirare!

    Un minunat sfarsit de saptamana sa ai!

    RăspundețiȘtergere
  7. nu stiam ca se numesc asa...sunt tare,tare frumoase...
    te imbratisez...si mie mi-a fost dor de tine,te pupacesc si ma bucur mult sa te regasesc >:D<

    RăspundețiȘtergere
  8. Ador aceste flori ,si eu am roz si albe si sunt exact asa cum le-ai descris!
    O seara frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  9. Sarut mana Carmen!
    Intradevar sunt impresionante aceste flori si au un parfum deosebit!
    Reusite fotografii!
    Weekend de poveste!

    RăspundețiȘtergere
  10. Încântătoare! Uimitoare chiar, e o noutate pentru mine.
    Carmen dragă, să ai o vacanță de vis și să te distrezi! Mii de îmbrățișări! :)

    RăspundețiȘtergere
  11. Ce povesti interesante despre o floare atat de delicata!
    Sa ai un weekend minunat, Carmen!

    RăspundețiȘtergere
  12. Inca o floare pe care nu o vazusem dar despre care am auzit candva. Pot spune ca e superba, surprinzator de bogata in flori. Imi place foarte mult. Multumesc si pentru informatiile oferite!
    Sa ai zile minunate si pline de soare, Carmen!
    HAPPY WEEKEND!

    RăspundețiȘtergere
  13. Sunt minunate florile si de multe ori au denumiri foarte comice. :))))

    Happy Weekend!

    RăspundețiȘtergere
  14. Sunt minunate aceste flori. Am o prietena care tine intr-un ghiveci imens in fata casei un pomisor de trompeta ingerului, cu flori albe, imense. Nu ma pot satura de el, de cate ori o vizitez pierd minute bune admirand clopoteii astia.
    Happy weekend, Carmen!

    RăspundețiȘtergere
  15. Foarte frumoase florile, par niste clopotei uriasi :X O zi minunata in continuare!

    RăspundețiȘtergere
  16. Impetuoase si elegante, clopote mari, intr-adevar parca confectionate din hartie.
    Recunosc ca nici eu nu am mai vazut asemenea soi.
    Happy Weekend!

    RăspundețiȘtergere
  17. Am comandat si eu de la Bakker seminte de *trompeta ingerilor* si n-au germinat! Am pastrrat 2 seminte, credeti ca as avea vreo sansa la OPC? Si anul trecut *m-au intepat* cu o comanda de crini, si tot nu m-am potolit!

    RăspundețiȘtergere
  18. Am comandat si eu de la Bakker seminte de *trompeta ingerilor* si n-au germinat! Am pastrrat 2 seminte, credeti ca as avea vreo sansa la OPC? Si anul trecut *m-au intepat* cu o comanda de crini, si tot nu m-am potolit!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. si eu am comandat prin posta "Trompeta îngerilor", dar ca planta, nu seminte. Totul a functionat asa cum trebuie, cele doua plante traiesc si azi :)
      imi pare rau pentru experienta ta!

      Ștergere
    2. Buna seara cum as putea sa plantex o crenguta ?? Lasata in apa sau direct in pamant Multumesc ma-s bucura sa imi radpundetii

      Ștergere
    3. Nu ma pricep, darcred ca Trompeta Îngerului se înmulțește prin împărțirea butucului și nu prin punerea unei crenguțe în apa sau pământ.
      Repet - noi am cumpărat plantele.

      Ștergere
    4. Se inmultesc prin crengute puse in apa.Cind fac radacini se pun in ghiveci.In functie de crestere se schimba ghiveciul.

      Ștergere
  19. Numele le face cinste pe deplin... sunt minunate :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. plantele cu flori duble sunt absolut superbe! Iar numele lor, intr-adevar li se potriveste :)

      Ștergere
  20. Cum pot sa fac sa cumpar??? Unde trebuie sa fac comanda?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eu locuiesc de 15 ani în Germania... însa la prima "cautare pe internet" am gasit acest link: http://www.gradinabakker.ro/product/trompeta-ingerilor-galbena1/
      Cu siguranta nu este singura firma de gradinarit.

      Ștergere
  21. Buna ziua daca doriti flori Trompeta ingerilor noi avem de vanzare galben si roz

    RăspundețiȘtergere
  22. Buna ziua avem noi de vanzare flori trombeta ingerilor culoarea galben si roz

    RăspundețiȘtergere
  23. O-hooo! Cate legende are si aceasta minunata floare! Abia-mi pot imagina un copacel inalt de 2 metri! :)
    Cat de frumoasa gradina aveti! (am mai spus asta de cateva ori dar - deh! - e frumoasa!) :)

    RăspundețiȘtergere
  24. Planta aceasta este, intr-adevar, deosebit de frumoasa. Insa, pe cat de frumoasa este, pe atat de otravitoare. Daca aveti copii micuti prin preajma, nu as recomanda-o.

    RăspundețiȘtergere